ارایه مطالعات در خصوص کاهش اثرات ریزگردها       
یکشنبه, ۲ مهر, ۱۳۹۶ - 2017 September 24
کد خبر: 488
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۱
خانه » آلبوم عکس » طرح ولایت – اردوگاه آبعلی – 1382

در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص تهاجم فرهنگي و اسلامي نمودن دانشگاه‌ها، دوره‌هاي آشنايي با مباني انديشه اسلامي و با هدف دفاع از دستاوردهاي انقلاب اسلامي و پاسداري از گوهر نفيس ولايت توسط فرماندهی وقت سپاه با همكاري مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) طراحي و خدمت مقام معظم رهبري پيشنهاد و ارائه گرديد كه معظم‌له ضمن موافقت با برگزاري دوره‌هاي مذكور اين چنين فرمودند «واقعاً اين كار جزء كارهاي بنياني است».

طرح ولایت 1382

طرح ولایت 1382

« رحمت خدا بر آن کسی که بداند از کجا آمده است ، در کجا به سر می برد و به کجا ره می سپرد .»حضرت امیرالمومنین علی (ع )

انسان … از خود می پرسد که معنای زندگی چیست ؟ چرا و از کجا می آییم؟ که هستیم… اگر باید به زودی به نیستی برگشت، ساختن جسم و جان خود بر وفق یک ایده آل نیک و حقیقی چه سودی دارد؟ آیا فداکاری و ایمان و دلیری ، ریشخندهای طبیعت نیست ؟ به کجا می رویم ؟ آیا بعد از مرگ ، روان نیز همچون جسم متلاشی می شود یا آن که باقی می ماند ؟ من از کجا می آیم و جهانی که در آن و با آن می زیم از کجا پدید         آمده ؟من به کجا خواهم رفت و آن چه مرا احاطه کرده است به کجا خواهد برد ؟ … مقصود این ها چیست ؟ پاسخگویی به پرسش هایی از این دست که زمان و مکان را در نوردیده ، همواره اندیشمندان فراوانی را به تامل فراخوانده است و این گویی نسبت حاکم بر ادوار تاریخ است.

آری این چنین است ؛

راه روشن است ! آرمان ما ” ایجاد حکومت بزرگ اسلامی ” است و حکومت بزرگ اسلامی، نیاز به  انسانهای بزرگ اسلامی دارد. پس هدف ما پرورش کارگزاران حکومت بزرگ اسلامی است “و این شدنی است “

اولین گام در مسیر “کارگزار حکومت اسلامی شدن ” ، همطراز انقلاب اسلامی بودن است و عنصر همطراز انقلاب اسلامی آن عنصر پاک نهادی است که هر وقت و هر جا و به هر گونه که  لازم یاشد ،توانایی پاسخگویی به نیازهای انقلاب اسلامی را داراست. این شاید سخت و تا حدی ناممکن به نظر برسد،اما فراموش نمی کنیم که ” ما لا یدرک کله لا یترک کله”

ما تا حالا چند بار در دانشگاه با این سئوالات و شبهات مواجه شده ایم ؟آیا واقعا خدایی وجود دارد؟ اگرآری چرا پاسخ مرا نمی دهد ؟ آیا واقعا پیامبری وجود داشته است و ما چرا باید پس از 14 قرن باز هم صحبتهای او را بپذیریم؟ حکومت حق کیست؟ مشروعیت ولی فقیه از چیست ؟ آیا اسلام با دموکراسی قابل جمع است؟ومجموعه ای از سئوالات و شبهات پیرامونی

شناخت  آرمان و ضرورت باز تعریف نسبت خودمان  با آن و نیاز به تبیین مباحث و سئوالات فوق؛ جمعی از دلسوزان نظام را بر آن داشت تا با طراحی دوره هایی به نام دوره آموزش مبانی اندیشه اسلامی “طرح ولایت ” گامی در این مسیر بردارند .

كليات طرح ولايت

الف)مقدمه :

پيروزي انقلاب پرشكوه اسلامي و استقرار آن در كشور، باعث به خطر افتادن منافع مادي دشمنان اسلام گرديد آنان كه به عظمت و قدرت اسلام آگاه شده بودند و پايه‌هاي حيات حيواني خود را در معرض نابودي مي‌ديدند، با انواع دسيسه‌ها و ترفند‌ها به مقابله با اين پديدة الهي پرداختند، كه بحمدالله با تدابير پيامبرگونه رهبر كبير انقلاب، حضرت امام خميني(ره) اين نيرنگ‌ها يكي پس از ديگري نقش بر آب گرديد و پايه‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي با جان فشاني شهداي والامقام و ايثارگري‌هاي عاشقان اسلام و ولايت روز به روز مستحكم‌تر شد.

دشمنان مكتب تعالي بخش اسلام كه از بدو انقلاب در اهداف خود شكست خورده بودند، با هدف قرار دادن مراكز علمي ، فرهنگي ، دانشگاه ها و با زير سؤال بردن ارزش‌ها و اعتقادات بنياني و مستحكم اسلام و با جريان‌سازي رواني، سعي در ترويج تفكرات ليبرالي و خودباختگي روحي و فكري در عرصه‌هاي گوناگون، سست نمودن پايه‌هاي ديني و ارزشي نخبگان كشور را در دستور كار خود قرار دادند كه با درايت و هوشياري و تذكرات به موقع مقام معظم رهبري(مدظله‌العالي) باز هم در پياده نمودن كامل اهداف شوم خود ناكام ماندند.

در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص تهاجم فرهنگي و اسلامي نمودن دانشگاه‌ها، دوره‌هاي آشنايي با مباني انديشه اسلامي و با هدف دفاع از دستاوردهاي انقلاب اسلامي و پاسداري از گوهر نفيس ولايت توسط فرماندهی وقت سپاه با همكاري مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) طراحي و خدمت مقام معظم رهبري پيشنهاد و ارائه گرديد كه معظم‌له ضمن موافقت با برگزاري دوره‌هاي مذكور اين چنين فرمودند «واقعاً اين كار جزء كارهاي بنياني است».

برهمين اساس اين دوره‌ها با عنوان «طرح ولايت» از سال 1375 در مجتمع فرهنگي ـ تفريحي سيد‌الشهدا و با حضور تعدادي از اساتيد و دانشجويان دانشگاه‌ها سراسر كشور آغاز و با موفقيت برگزار گرديد كه به لطف خداوند متعال و عنايات خاصه حضرت بقيه‌الله عجل الله تعالي فرجه الشريف ، و پشتيباني هاي معنوي ولي امر مسلمين (مدظله العالي) و مشاركت جدي موسسه آموزشي و پژوهشي حضرت امام خمینی(ره) به ويژه راهنمايي هاي حضرت آيت الله مصباح يزدي( دام عزه) اين طرح توانسته است نقش ويژه و برجسته اي در گسترش ، و دفاع از اصول و ارزش هاي مكتب انسان ساز اسلام و اشاعه تفكر و فرهنگ بسيجي در مراكز آموزش عالي سراسر كشور ايفا نمايد و مقام معظم رهبري نيز در ديدار با دانش پژوهان اين دوره ها بر تقويت و تعميق اثر بخشي ، تأثير گذاري توسعه پ، فراگير شدن و سرمايه گذاري بر آن تأكيد داشته اند .

به منظور تعميق معرفت ديني و بصيرت بخشي به جوانان و بالا بردن اعتماد به نفس دانشجويان به عنوان افسران جوان در خيمه فرماندهي جنگ نرم و تجهيز آنان به ابزار و سلاح منطقي و فكري  در فعاليت هاي سياسي و فرهنگي خود (برگرفته شده از بيانات گهربار مقام معظم رهبري در ديدار با دانش آموختگان طرح ولايت) و همچنين ضرورت ايجاد بستر مناسب جهت ساماندهي ارتباط مستمر و ارتقاء فراگيران دوره هاي مذكور و استفاده بهينه از توانمندي هاي فكري و فرهنگي انان در ميدان علم ، سياست ، دينداري و خدمت اهتمام جدي در ساماندهي دوره هاي فوق به صورت مستمر و سطح بندي شده مدنظر مي باشد كه اميدواريم با عنايت خداوند متعال و همكاري و همياري تمامي عزيز ان دست اندركار در اين امر عظيم و معنوي موفق باشيم .

 

ب) اهميت و ضرورت:

تعميق معرفت ديني دانشجويان، اشاعه تفكر و فرهنگ بسيجي در دانشگاه،گسترش معرفت و بصيرت ديني بر پايه قرآن و مكتب اهل بيت(ع)، نقش آفريني در چالش هاي فكري و انديشه اي نظام از مسائلي هستند كه اهميت آشنايي هرچه بيشتر با آموزه‌هاي ناب اسلامي را روشن مي‌نمايد.

شناخت راه و هدف، قدرت تحليل، تشخيص وظيفه، اعتماد به نفس، جهت دادن به فعاليت‌هاي سياسي و فرهنگي و تجهيز دانشجويان به ابزار منطقي و مستدل به منظور اشرافيت و اثرگذاري بر شبهات و القائات فكري و انديشه‌اي در مراكز آموزش عالي سراسر كشور از ضروريت هاي ايجابي و اثباتي است كه براي گسترش فرهنگ غني اسلام و به كمال رساندن انسان ها در دانشگاه ها مد نظر مي باشد .

ج) مأموريت :

از آنجايي كه مناسب‌ترين بستر جهت پرورش و تربيت نيروهاي وفادار به نظام مقدس جمهوري اسلامي با توجه به شكل گيري شخصيت اجتماعي و سياسي افراد يك جامعه خصوصا جوانان ، مراكز آموزش عالي مي باشد و با عنايت به تجربه و فراگير بودن بسيج دانشجويي ما آن را بهترين مكان براي تبيين و عينيت بخشيدن به منويات امام راحل (ره) مبني بر در اختيار قرار دادن چارچوب هاي اصل اسلام ناب محمدي(ص) به تمامي اعضاي بسيج مي‌دانيم، لذا مأموريت و اهداف كلي معاونت طرح ولایت بعنوان بخشي از بسيج دانشجويي در تربيت نيروهاي هم طراز انقلاب اسلامي به منظور ايفاي نقش در چالش هاي تئوريك نظام در دفاع از اصول و ارزش هاي والاي انقلاب  یک جایگاه محوری است .

معرفی کتب دوره های آموزش مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) 

مبانی اندیشه اسلامی 1

–        درآمدی بر معرفت شناسی و مبانی معرفت دینی

–        محمد حسین زاده

امروزه فراروی انسان معاصر خواسته یا نا خواسته ، پرسش های بسیاری قرار دارد . این پرسش ها متنوع و گوناگون بوده ، حوزه های مختلفی از معرفت های بشری؛ اعم از هستی شناسی ، خدا شناسی ، انسان شناسی ، معرفت شناسی ، معرفت شناسی دینی ، فلسفه دین ، فلسفه اخلاق و مانند آن ها را در بر می گیرد . پیچیده ترین و دشوار ترین این پرسش ها مسائلی است که به حوزه معرفت شناسی و معرفت شناسی دینی تعلق دارد و حل آن ها نیازمند تعمق ، دقت و ژرف اندیشی است. از ان جا که این گونه مباحث نسبتا فراگیر شده ، و در سطح عموم نیز مطرح می گردد ، ضرورت دارد برای ساده کردن مباحث و ارائه آن به گونه ای آسان یاب تلاش شود . در نوشتار حاضر کوشیده ایم از میان مسائل مربوط به معرفت شناسی و معرفت شناسی دینی عمده ترین و بنیادی ترین آن ها را برگزینیم و با بیانی نسبتا آسان و در عین حال دقیق و استوار مسائل مورد نظر را مطرح کرده و به بحث و بررسی بپردازیم.

این اثر شامل دو بخش است : 1. معرفت شناسی  2. مبانی معرفت دینی . در بخش اول ؛ اساسی ترین مباحث معرفت شناسی را همچون علم حضوری ، علم حصولی ، حقیقت صدق و معیار صدق را بررسی می کنیم . و در بخش دوم ؛ به مهم ترین مباحث مربوط به معرفت دینی و مبانی آن که اصلی ترین مباحث فلسفه دین را تشکیل می دهند ، می پردازیم ؛ همچون : معیار صدق معرفت های دینی ، تعارض معرفت دینی و دیگر معرفت های بشری ، نظریه تعدد قرائت ها از دین و مبانی آن ، پلورالیسم دینی ، حقانیت و رستگاری دراسلام ، امکان تغییر در دین ، تغییر و تحول در معرفت دینی .

 

مبانی اندیشه اسلامی 2 

–        خداشناسی فلسفی

–        عبدالرسول عبودیت ، مجتبی مصباح

خدا شناسی از جمله مباحث بنیادین اعتقادی است که به صورت های مختلف در کتاب های آموزشی ، از دبستان تا دانشگاه ، مطرح می شود . همین مباحث ، در سطوح تخصصی کلام و فلسفه نیز ، با استفاده از اصطلاحات ویژه مورد بررسی دقیق تر قرار می گیرند . از آن جا که روش تحقیق در این مباحث عمدتا عقلی است ، بررسی عمیق آن ها نیازمند آشنایی با مبانی فلسفی است . از سوی دیگر  ، آموختن فلسفه عموما راهی طولانی و پیچیده جلوه می کند و به همین دلیل ، در کتب آموزشی ، بیشتر به بیان براهین ساده ای که کمتر به مبانی فلسفی و اصطلاحات خاص نیازمندند اکتفا می شود . اما این کار دو پیامد نا مطلوب دارد : از سویی عومو دانشجویان از معارف حقیقی که در سطوح تخصصی در این زمینه طرح می شوند ، بی بهره می مانند و از سوی دیگر ، برخی شبهات مربوط در ذهن دانشجویان پاسخ قانع کننده ای نمی یابند . به نظر می رسد آشنایی با مبانی فلسفی به زبان ساده و در محدوده ای که برای دریافت عمیق تر مباحث خداشناسی لازم است ، و مبتنی ساختن اعتقادات دینی بر مبانی قویم فلسفی ، کاری است لازم که کمتر صورت گرفته و برای ساختن به بسیاری از پریش های اعتقادی نیز ضروری است.

کتاب حاضر با این هدف تدوین یافته که مبانی فلسفی لازم برای مباحث خداشناسی را به صورت نسبتا ساده و روان ، و در عین حال ، کاملا استدلالی بیان کند و بر پایه آن ، اساس اعتقادات دینی را اثبات کرده ، شبهات مربوط را به صورتی مناسب پاسخ دهد .

این کتاب مشتمل بر دو بخش است : بخش اول ؛ شامل برخی مباحث عام فلسفی است که در مبحث خداشناسی از آن ها استفاده می شود. در این بخش ، مباحث مواد ثلاث و علت و معلول از مباحث عامه وجود برگزیده شده و تلاش شده است که تنها در حد مورد نیاز برای تامین هدف گفته شده بدانها پرداخته شود و تا حد امکان ، از طرح اقوال مختلف و اصطلاحات گوناگون ، که موجب تشویش ذهن خواننده می شوند پرهیز شود . بخش دوم کتاب ، خداشناسی استدلالی است که همان اصول فلسفی اثبات شده در بخش نخست را عملا به کار می گیرد و وجود خداوند، و توحید ذاتی ، صفاتی و افعالی را اثبات می کند و به مبحث جبر و اختیار ، و هدف آفرینش نیز می پردازد .

 

مبانی اندیشه اسلامی 3

–        انسان ، راه و راهنما شناسی

–        جمعی از نویسندگان زیر نظر محمود فتحعلی

حقیقت جویی و کمال خواهی دو ویژگی بارز آدمی ؛ این در گرانبهای هستی است . قدر  منزلت هر انسانی به مقدار برخورداری او از حقیقت و مقدار ارزشی است که برای حقیقت قائل است . اما حقیقت چیست و چگونه می توان آن را شناخت ؟ بی تردید می توان گفت : این دو پرسش ، به لحاظ نفری ، خطیرترین و دیرپاترین دغدغه انسان در همه اعصار بوده است .

حقیقت؛ به یک معنا ، عین « هست »ی است و شناخت « هست »ی شناخت حقیقت است . « هست »ی ؛ از یک نگاه، چنان پوشیده و پیچیده است که شناخت کنه آن میسور نیست . حقیقت؛ به معنای دیگر عین ارزش است و شناخت ارزش ، شناخت حقیقت ، ارزش واقعی سرچشمه همه نیکی ها و فضایلی است که به زیستن معنا می بخشد و « بودن » را به « شدن » می خوانند و بدل می سازند . از منظری دیگر ، « حقیقت » عین زیبایی است و شناخت زیبایی ، شناخت حقیقت است . زیبایی واقعی همان است که جان را می نوازد و به روح تعالی می بخشد .

هستی ، ارزش و زیبایی ، اما ، بود و نمودهایی گوناگون دارند و چنان لایه به لایه ، مو به مو و تو به تو هستند که یافتن سررشته این تافته به مهر بافته ، کاری آسان برای عقل و دل ، با آن همه عظمت و کرامت و شرافت ، نیست .

گنجینه اندیشه بشری ، شاهد تلاش های بسیار خجسته و پر برکتی است که برای شناخت حقیقت در جلوه های متنوع آن صورت گرفته است ؛ هر چند بسیار شده که غرض ورزی ها و پلشتی ها ، فضای پاک این حقیقت جویی ها را تیره ساخته، و گاه جهل و غرور ، انگاره های موهوم را « حقیقت » و سراب را « آب » پنداشته و از این رهگذر مکاتب فکری رنگارنگ به بشر عرضه شده است ؛ اما حقیقت همواره –  به درخواست « حق » –  چهره زیبای خود را « به گونه ای » بر مشتاقان خود نمایان ساخته است . آری ، « حق » ، که « حقیقت » در جامع ترین و حقیقی ترین معنای خود وامدار او است ، اراده کرده است « حقیقت » ، افزون بر طریق عقل دل ، از صراط « دین » خود را به بشر بشناساند تا جهل ، غرور ، غرض و ناپاکی ، باطل را در چهره « حق » جلوه ندهند و راه کمال انسانی را به « بیراه » نبرند . از این رو، پیامبران الهی یکایک آمده اند و هر یک به سهم و مقتضای زمانه خویش از گوشه ای از اسرار حقیقت پرده برداشته اند .

کتاب مبانی اندیشه اسلامی 3 به اختصار به تشریح و تبیین مبانی اندیشه اعتقادی –  کلامی اسلام می پردازد که عناوین اصلی آن عبارتند از : 1. انسان شناسی  2. وحی شناسی  3. پیامبر شناسی  4. قرآن شناسی  5. خاتمیت   6. امام شناسی.

در درس اول آن چنین می خوانیم :

« رحمت خدا بر آن کسی که بداند از کجا آمده است ، در کجا به سر می برد و به کجا ره می سپرد .»

انسان … از خود می پرسد که معنای زندگی چیست ؟ چرا و از کجا می آییم؟ که هستیم ؟ … اگر باید به زودی به نیستی برگشت ، ساختن جسم و جان خود بر وفق یک ایده آل نیک و حقیقت چه سودی دارد ؟ آیا فداکاری و ایمان و دلیری ، ریشخندهای طبیعت نیست ؟ به کجا می رویم ؟ آیا بعد از مرگ ، روان نیز همچون جسم متلاشی می شود یا آن که باقی می ماند ؟ من از کجا می آیم و جهانی که در آن و با آن می زیم از کجا پدید آمده ؟

من به کجا خواهم رفت و آن چه مرا احاطه کرده است به کجا خواهد رفت ؟ … مقصود این ها چیست ؟ پاسخگویی به پرسش هایی از این دست که زمان و مکان را در نوردیده ، همواره اندیشمندان فراوانی را به تامل فراخوانده اند در گرو شناخت استاد و توانمندی های اوست .

 

مبانی اندیشه اسلامی 4

–        درآمدی بر نظام ارزشی و سیاسی اسلام

–        جمعی از نویسندگان زیر نظر محمود فتحعلی

حقیقت که ملاک و منشاء هر ارزشی است ، خود والاترین و زیباترین ارزش هاست . از این رو همه انسان ها ، نظام های اجتماعی ، حقوقی و سیاسی باید در پی شناخت حقیقت و تقرب هر چه بیشتر به آن باشند . اما سوگ مندانه باید گفت که پیشینه اندیشه و کردار آدمی نشانگر آن است که بر حقیقت جفاها رفته و ابرهای تیره جهالت و غرض ورزی و طمع ، بشریت را از نور و گرمای حیات بخش حقیقت ، کم بهره یا بی بهره ساخته اند . هدف پیامبران الهی علیهم السلام همواره آن بوده است که با وحی آسمانی این ابرها را از سپهر جان و جهان بزداید تا انوار هدایت با نسیم رحمانیت ، انسان را به حقیقت رهنمون شوند .

انقلاب با شکوه و بزرگ اسلامی ایران نیز در راستای تحقق اهداف عالی پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام ، برای رهایی انسان از بندهای جهالت و حماقت ، سیاهی و تباهی برپا شد و کیست که نداند دشمنان اسلام و نظام اسلامی چه تلاش ها که برای تضعیف و نابودی این انقلاب الهی-  معنوی –  فرهنگی و جدا نمودن مردم ، به ویژه نسل جوان و تاثیرگذار ، نکرده و نمی کنند ، القاء و ترویج شبهات در زمینه های گوناگون شناختی و ارزشی در قالب ها و سطوح متنوع و متفاوت از جمله این تلاش هاست . چنین وضعیتی رسالت و مسئولیت دین شناسان دیندار و دلسوزان اسلام و انقلاب را دو چندان کرده و همتی بلند ، غیرتی نستوه و کوششی پایدار در جهت مبارزه با مهاجمان علمی –  فرهنگی را طلب می کند .

این کتاب در یک نگاه کلی خلاصه ای از اساسی ترین موضوعات و مسائل مطرح در فلسفه اخلاق ، فلسفه حقوق ، و فلسفه سیاست است ؛ به گونه ای که مباحث مطرح شده از فلسفه اخلاق و فلسفه حقوق زمینه های فلسفی لازم برای بحث های فلسفه سیاست را فراهم می سازد . از این رو محورها ، موضوعات و مسائل مطرح شده در این کتاب را می توان به شرح ذیل معرفی کرد ؟

درس نخست به چند پرسش اساسی درباره ارزش پاسخ گفته است ؛ پرسش هایی نظیر این که ارزش چیست و خاستگاه آن کدام است ؟ نسبت به میان ارزش و واقعیت چیست ؟ چند نوع ارزش وجود دارد و کدام دسته از ارزش ها مطلق اند ؟

در درس دوم ضمن بیان معانی حق و خاستگاه آن از دیدگاه های گوناگون ، ضرورت وجود قواعد حقوقی و مبانی این قواعد تشریح شده است . در درس های سوم و چهارم ، ضرورت زندگی اجتماعی ، ضرورت قانون ، منشاء اعتبار و ارزش قانون ، یعنی حکومت و دولت و عناصر تشکیل دهنده آن تبیین شده است. در درس ششم ، افزون بر تعاریف مشروعیت ، درباره ملاک مشروعیت حکومت ها و دیدگاه های گوناگون در این باره توضیح داده شده است . درس هفتم به ادله ضرورت حکومت در اسلام پرداخته و به برخی شبهات مطرح شده در این باره پاسخ می دهد . در درس های هشتم و نهم ضمن اشاره به معنای ولایت و پیشینه بحث ولایت فقیه در میان فقها ، ادله ولایت فقیه ، شرایط و حدود اختیارات او تبیین می شود .

درس دهم بیانگر مباحث کلی در باب کارآمدی ، نظیر تعریف ، مبانی و مقولات کارآمدی است . نسبت میان مشروعیت و کارآمدی ، از دیگر مباحث مطرح شده در این درس است . در درس یازدهم با مباحث مربوطه به کارآمدی ، نظام اسلام آشنا می شویم و در درس دوازدهم با توجه به تعریف کارآمدی ، ضمن معرفی اهداف ، امکانات و موانع جمهوری اسلامی ایران در یک جمع بندی کلی کارآمدی این نظام بررسی شده است . در بخش ضمیمه به دو بحث « تفاوت قوانین اسلامی و قوانین لیبرالیستی » و « نسبت حکومت دینی و مردم سالاری » ، برای تکمیل و تتمیم مباحث اصلی ، اشاره شده است .

سخنان بزرگان در مورد طرح ولایت:

سخنان مقام معظم رهبری:

اينجور طرحهايي (طرح ولايت) كه شما جوانها در آن وارد هستيد كه مبتكر اين كار هم حضرت آقاي مصباح«دامت‌بركاته» هستند كه از چند سال قبل اين كار مفيد را شروع كردند و اشباه و نظاير اين كار در دانشگاهها و محيط‌هاي علمي و تحقيقي و در هر نقطة ديگر كشور اينها جزو با ارزشترين كارهاست، كه جوانها را با ايمان راستين، و عميق بار بياورد و ايمان آنها را با معرفت و روشن‌بيني همراه كند و ارزش اين كارها به همين است.

 

هر چه مي‌توانيد عزيزان من، جوانان مؤمن، پسرها، دخترها خودتان را از لحاظ ايماني، علمي، معرفتي بسازيد. ايمانتان، علمتان، تلاش علمي‌تان و هم معرفتتان را تقويت كنيد. آگاهي و معرفت ديني كه آن ايمانتان عمق معرفتي داشته باشد. شناخت با شناخت و آگاهي و روشن‌بيني همان چيز كه توي يك چنين مجموعه‌ها و تلاشهاي فرهنگي، كاملاً قابل تحقق است. هرچه مي‌توانيد خودتان را در اين بخش‌ها، تقويت كنيد. و بعد ان‌شاءالله اثر بگذاريد بر روي محيط‌ خودتان هر جا كه هستيد، در دانشگاه، بيرون دانشگاه و محيط‌هاي خودتان را تحت تأثير قرار بدهيد و حركت جوانانة مؤمنانه را ان‌شاءالله در اين كشور تقويت كنيد

 

شما برادران و خواهران عزيز دانشجو و دانش‌آموز علاوه بر برخورداري از موهبت جواني كه بسيار موهبت بزرگي است. اين امتياز را داريد كه در راه علم و تحصيل و كسب دانايي و هوشياري مشغول به تلاشيد. دانشجو و دانش‌آموز علاوه بر اين، جمع حاضر در اين جلسه اين امتياز را دارند كه از سرچشمه‌هاي معرفت در قالب همين اردو بهره‌مند شده‌اند و جرعه‌هايي نوشيده‌اند

 

يك جواني كه با معرفت درست اسلامي مجهز است، همتش اين نيست كه فقط شبهه‌ها را برطرف كند. يعني موضع دفاعي ندارد. موضع يك جوان آگاه داراي اعتماد به نفس از لحاظ منطق و ابزار منطقي و فكري، موضع تهاجمي است.

 

آن چه من را به اين اجتماع،‌ به اين برنامه، به اين اردو و به اين مجموعة علمي‌ـ‌‌‌‌آموزشي و فرهنگي دلبسته و معتقد مي‌كند اين است كه در اينجا آميزه‌ا‌ي از علم و ايمان، از تفكر و عاطفه مشاهده مي‌شود.اشتباه مي‌كنند كساني كه خيال مي‌كنند اين عواطف برخاسته از شورايمان را از نسل جوان مؤمن اين كشورمي‌توان جدا كرد.واشتباه مي‌كنندكساني‌كه اين عواطف را دست كم مي‌گيرند.

آنچه امروز شما جوانان بر عهده داريد كار بزرگي است. يك روز، زبده‌اي از جوانان اين كشور با معرفت اسلامي نابي كه به دست آوردند، توانستند پيشتاز حركت عظيم انقلاب اسلامي بشوند و حلقه اول كمك‌كاران و ياران به امام بزرگوار را تشكيل بدهند. هميشه آن كساني كه راه‌ها را باز مي‌كنند، مانع‌ها را بر‌مي‌دارند، كوه‌هاي بزرگ را مي‌شكافند و به پيش مي‌تازند و ديگران به دنبال آنها حركت مي‌كنند، گروه زبده‌اي هستند كه سلاح عمده آنها معرفت است.

 

امروز معرفت و آگاهي شما بايد آنچنان راه را در مقابل شما روشن كند كه بتوانيد كارهاي بسيار بزرگي را كه در اين دهه و دهه بعد بر دوش شما جوانان است، انجام دهيد. انقلاب اسلامي رسالتش فقط تشكيل يك حكومتي با نام اسلامي نبود. بسياري از شكوفه‌هاي اين درخت تناور هنوز باز نشده است. اين شكوفه‌ها را اين نسل بايد باز كند. اين درخت را اين نسل بايد به ثمر برساند.

 

 

امروز جوانهاي عزيز ما در هر دو ميدان بايستي هوشيار باشند. و شما بحمدالله با تشكيل اين جلسات و اين كلاسها و اين دوره‌هايي كه داشتيد قدمهايي را در اين زمينه برداشتيد. من لازمه صميمانه تشكر كنم از همه كساني كه اين برنامه‌هاي تابستاني را براي شما جوانان عزيز ترتيب دادند، مخصوصاً از جناب آقاي مصباح كه حقيقتاً شخصيت مغتنمي هستند.

 

 اين دوره‌اي كه شما گذرانديد، دورة معارف و آگاهي‌هاي ديني و اسلامي، يكي از كارهاي بسيار با ارزش و يكي از سرمايه‌هايي است كه در جامعه ما و در كشور ما بحمدالله فراهم شده است و هر كدام از شما هم به خودي خود و به تنهاي يك سرمايه‌ايد! عزيزان من اين سرمايه را حفظ كنيد.

 

سخنان آیت الله مصباح:

فکرها و کارهای زیادی پیشنهاد شد . یکی از این پیشنهادها این بود که مخاطب اصلی ما دانشجویان هستند چون نوک پیکان دشمن متوجه دانشگاه است . این جوانان ما دانشجو هستند که بعد از دانشگاه در مصادر کاری قرار می گیرند یا سیاست گذار هستند ؛ یعنی کسانی که نقش موثری در تحولات فرهنگی کشور دارند . پس باید کاری کنیم تا به اندازه توانمان جلوی خطر را نسبت به جوانان دانشگاهی بگیریم ، این بزرگترین خدمتی است که از دست ما بر می آید؛ « طرح ولایت حاصل این فکر است ». بحمدالله خیلی این طرح بیش از آنچه انتظار می رفت موثر بود تا جایی که فرهیختگان کشور بوسنی و هرزگوین خواستار اجرای طرح ولایت در کشورشان شدند . بنده نه به عنوان کسی که نقش موثری در این طرح داشتم ، بلکه به عنوان ناظری که آثار عملی این طرح را دیدم و همچنین کسانی که سالها در این طرح نقش داشتند – در مورد طرح –  چنین اظهار نظر می  کنند . امروز نوبت شما عزیزان است که از این طرح که حاصل یک عمر تحقیق و تدریس و مطالعه در معارف اسلامی است یعنی بخش باورهای فرهنگی که اساس این انقلاب است استفاده کنید .

 

الحمدلله به برکت زحمات بسياري از برادران، در طول اين 13– 14 سال بخشي از اين خلأ پر شده است و زمينه‌اي فراهم شده که دانشجويي که 4 و گاهي 6 تا 8 سال در دانشگاه است، دست کم 20 روز براي تقويت مباني فکري و دينيش مجال داشته باشد. ما براي دانشجويان برنامه‌ريزي‌هاي دراز مدت مي‌کنيم تا علوم مختلف را بياموزند، اما آيا لازم نيست دست کم 20 روز هم براي تقويت مباني اعتقاديشان وقت بگذارند؟!. خوشبختانه اين برنامه (طرح ولايت) نتايجش فوق‌العاده مطلوب و بيش از حد انتظار بوده است. دانشجويان فارغ‌التحصيل طرح ولايت، توانسته‌اند اثر قابل توجهي در شهر، دانشگاه و حتي در استان خود بگذراند. البته شايد جايي نامي از اسم و رسم آنان نباشد؛ براي اين‌که دنبال نام و نشان نيستند. اما بسياري از کارهاي عمده مملکت را همين‌ها اداره مي‌کنند.

 

 

 

 

Share
برچسب ها :

نام:

رایانامه:

وب سایت

متن: